11-13-2011, 17:54
EQualizacja perkusji:
Equalizacja perkusji jest procesem w którym wycinamy lub podbijamy pasmo danej ścieżki. Generalnie istnieją dwie złote zasady, które mają tutaj zastosowanie:
Zasada 1. Staraj się wycinać zanim podbijesz pasmo
Zasada 2. Wycinaj wąsko, podbijaj szeroko
Przykładowe rady praktyczne odnośnie osadzania w miksie poszczególnych instrumentów perkusyjnych:
STOPA
Usuń wszystko poniżej 50 Hz. Dzięki temu uzyskasz dużo więcej miejsca w miksie.
Wytnij lekko pasmo między 200-400 Hz. Dzięki temu dasz więcej miejsca gitarze basowej.
Dodatkowo jeśli potrzeba wytnij 1.3 kHz żeby dać gitarze basowej więcej przejrzystości.
Ustaw brzmienie stopy pomiędzy 3 kHz a 7kHz. Brzmienie stopy często nazywane jest też jej "kolorem".
Newralgiczny punkt stopy(centrali) znajduje się w paśmie 100-120 Hz. Podbij, aby uzyskać więcej dynamiki.
WERBEL
Usuń wszystko poniżej 150 Hz.
Wytnij lekko pomiędzy 300 Hz a 1.3 kHz żeby dać więcej miejsca na gitarę basową.
Newralgiczny punkt werbla znajduje się w okolicy 5 kHz. Wytnij lekko jeżeli werbel się zbyt wybija.
Podbij pasmo powyżej 10 kHz żeby dodać jasności.
HI-HAT
Usuń wszystko poniżej 200 Hz.
Lekko podbij slyszalne punkty znajdujące się pomiędzy 400 Hz i 2 kHz.
W okolicach 3 kHz znajduje się newralgiczny punkt brzmienia.
Podbij od 12.5 kHz żeby dodać jasności.
OVERHEADy
Usuń wszystko poniżej 200 Hz.
Wycinaj pomiędzy 200 Hz a 400 Hz.
Usunięcie pasma w okolicach 800 Hz doda więcej przestrzeni.
Podbij od 8 kHz wzwyż aby uzyskać więcej jasności.
CRASH
Usuń wszystko poniżej 600 Hz (nie usuwaj jeśli ten mikrofon jest również overheadem lub gdy używasz blendingu).
Dodaj trochę pasma pomiędzy 3 kHz i 5 kHz.
Podbij od 8 kHz wzwyż aby uzyskać więcej jasności.
RIDE
Usuń wszystko poniżej 750 Hz (nie usuwaj jeśli ten mikrofon jest również overheadem lub gdy używasz blendingu) blending or use this mic as an overhead.
Dodaj trochę pasma pomiędzy 1.2 kHz i 4 kHz.
Podbij od 6.5 kHz wzwyż aby uzyskać więcej jasności.
TOMy
Usuń wszystko poniżej 100 Hz aby zostawić więcej miejsca na stopę.
Wytnij pomiędzy 250 Hz a 600 Hz.
Podbij słyszalne punkty między 800 Hz i 4 kHz.
KOCIOŁ
Usuń wszystko poniżej 70 Hz aby zostawić więcej miejsca na stopę.
Wytnij pomiędzy 160 Hz i 500 Hz.
Podbij słyszalne punkty między 650 Hz a 2 kHz.
Equalizacja perkusji jest procesem w którym wycinamy lub podbijamy pasmo danej ścieżki. Generalnie istnieją dwie złote zasady, które mają tutaj zastosowanie:
Zasada 1. Staraj się wycinać zanim podbijesz pasmo
Zasada 2. Wycinaj wąsko, podbijaj szeroko
Przykładowe rady praktyczne odnośnie osadzania w miksie poszczególnych instrumentów perkusyjnych:
STOPA
Usuń wszystko poniżej 50 Hz. Dzięki temu uzyskasz dużo więcej miejsca w miksie.
Wytnij lekko pasmo między 200-400 Hz. Dzięki temu dasz więcej miejsca gitarze basowej.
Dodatkowo jeśli potrzeba wytnij 1.3 kHz żeby dać gitarze basowej więcej przejrzystości.
Ustaw brzmienie stopy pomiędzy 3 kHz a 7kHz. Brzmienie stopy często nazywane jest też jej "kolorem".
Newralgiczny punkt stopy(centrali) znajduje się w paśmie 100-120 Hz. Podbij, aby uzyskać więcej dynamiki.
WERBEL
Usuń wszystko poniżej 150 Hz.
Wytnij lekko pomiędzy 300 Hz a 1.3 kHz żeby dać więcej miejsca na gitarę basową.
Newralgiczny punkt werbla znajduje się w okolicy 5 kHz. Wytnij lekko jeżeli werbel się zbyt wybija.
Podbij pasmo powyżej 10 kHz żeby dodać jasności.
HI-HAT
Usuń wszystko poniżej 200 Hz.
Lekko podbij slyszalne punkty znajdujące się pomiędzy 400 Hz i 2 kHz.
W okolicach 3 kHz znajduje się newralgiczny punkt brzmienia.
Podbij od 12.5 kHz żeby dodać jasności.
OVERHEADy
Usuń wszystko poniżej 200 Hz.
Wycinaj pomiędzy 200 Hz a 400 Hz.
Usunięcie pasma w okolicach 800 Hz doda więcej przestrzeni.
Podbij od 8 kHz wzwyż aby uzyskać więcej jasności.
CRASH
Usuń wszystko poniżej 600 Hz (nie usuwaj jeśli ten mikrofon jest również overheadem lub gdy używasz blendingu).
Dodaj trochę pasma pomiędzy 3 kHz i 5 kHz.
Podbij od 8 kHz wzwyż aby uzyskać więcej jasności.
RIDE
Usuń wszystko poniżej 750 Hz (nie usuwaj jeśli ten mikrofon jest również overheadem lub gdy używasz blendingu) blending or use this mic as an overhead.
Dodaj trochę pasma pomiędzy 1.2 kHz i 4 kHz.
Podbij od 6.5 kHz wzwyż aby uzyskać więcej jasności.
TOMy
Usuń wszystko poniżej 100 Hz aby zostawić więcej miejsca na stopę.
Wytnij pomiędzy 250 Hz a 600 Hz.
Podbij słyszalne punkty między 800 Hz i 4 kHz.
KOCIOŁ
Usuń wszystko poniżej 70 Hz aby zostawić więcej miejsca na stopę.
Wytnij pomiędzy 160 Hz i 500 Hz.
Podbij słyszalne punkty między 650 Hz a 2 kHz.