Handsupowo.pl, Hands Up Music, New Hands Up mp3

Pełna wersja: Rozrząd samochodu - z czym to się je
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Jako iż interesuję się motoryzacją również od strony mechanicznej postanowiłam, że podzielę się z Wami moją wiedzą Wink
Wspomagałam się internetem więc źródła podam Wam na końcu Smile Ale postaram się najpierw napisać wszystko z głowy Wink

ROZRZĄD - co to w ogóle jest?

Jest jednym z ważniejszych elementów silnika rzecz jasna  Smile
Ma on za zadanie odpowiednią synchronizację otwierania i zamykania zaworów oraz przekazywania napędu do osprzętu silnika. Może być on napędzany paskiem lub łańcuchem. Każdy silnik tłokowy (nie ważne czy to ciągnik rolniczy czy samochód ciężarowy) posiada układ rozrządu. Zaniedbania rozrządu mogą prowadzić do kosztownych w naprawie uszkodzeń silnika.

PASEK ROZRZĄDU

Konieczna jest jego okresowa wymiana (+/- co 200tys km). Dlaczego? Otóż pasek najzwyczajniej w świecie się zużywa. Na jego zużywanie się wpływ ma np: wyciek oleju, jazda głównie po mieście czy pokonywanie krótkich odcinków. Materiał, z którego wykonany jest pasek rozrządu to guma, która pod wpływem czasu i warunków atmosferycznych parcieje i zmienia się jej wytrzymałość. Co jeśli zerwie się pasek? Zazwyczaj nie dzieje się nic dobrego. Przy silnikach bezkolizyjnych jest ten plus, że wymieni się rozrząd i można jechać dalej. Przy silnikach kolizyjnych jest już mały problem, bo może dość do kolizji między zaworem a tłokiem. Najczęściej powoduje to zagięcie zaworów, skrzywienie wałka rozrządu a nawet wybicie dziury w tłoku. Nie ciekawie co? Wszystko zależy od prędkości obrotowej i siły zderzenia.
ZALETY: niska cena, cichsza praca
WADY: szybkie zużywanie się
ŁAŃCUCH ROZRZĄDU


Wbrew pozorom łańcuch nie jest wytrzymalszy od paska. Już tłumaczę dlaczego. Otóż w mechanizmie owego rozrządu pracują inne elementy, które w przypadku łańcucha również podlegają zużyciu i wymagają serwisu. W tym wypadku powinniśmy kontrolować pracę prowadnic, napinaczy czy kół zębatych. Dlaczego? A dlatego, że ich nieprawidłowa praca może wyrządzić tyle samo szkód co w przypadku zerwania się paska Wink Łańcucha samego w sobie nie trzeba wymieniać co np te 200tys km ale jak wspomniałam wyżej, trzeba sprawdzać eksploatację w/w elementów jeśli nie chcemy aby zrobiły się jakieś 'babole'.
ZALETY: nie trzeba wymieniać łańcucha co określoną ilość km
WADY: wymiana łańcucha i wszystkich elementów potrzebnych do prawidłowego działania jest kosztowna.



PAMIĘTAJCIE, ŻE...


- rozrząd to nie tylko pasek czy łańcuch. Wraz z wymianą rozrządu powinno wymieniać się wszystkie jego elementy (napinacze, pompa wody, prowadnice, itp)
- kupując używane auto, pierwszą rzeczą jaką powinno się zrobić to właśnie rozrząd nawet w sytuacji jeśli sprzedający zapewnia o wymianie (nie oszukujmy się ale duża część sprzedających po prostu ściemnia byleby opchnąć samochód) - Wy będziecie spać spokojnie po wymianie
- w przypadku łańcucha należy cykliczne sprawdzać poszczególne elementy (prowadnice, rolki, naciąg, idt)
- nie ważne ile przejedziecie km rozrząd warto wymieniać co 5 - 7 lat
- wszelkie wycieki oleju eliminujemy wraz z wymianą rozrządu.


To czego nie pamiętałam wzięłam ze źródeł, które są na dole(bez kopiuj - wklej). Mam nadzieję, że wszystko napisane jest czytelnie Smile





Źródła:
Goście nie widzą linków. Zarejestruj się aby zobaczyć linki.
Guest cannot abble to see links, please REGISTER to see links

Goście nie widzą linków. Zarejestruj się aby zobaczyć linki.
Guest cannot abble to see links, please REGISTER to see links
Jeśli kogoś to interesuje to może zobaczyć wymianę tegoż paska na przykładzie kultowego 1.9TDI